هر کودک ۱۲ ساله ایرانی ۲ دندان پوسیده دارد
نوشته شده توسط : ژورنالیست

وزیر بهداشت ایران می گوید " هر کودک ایرانی ۱۲ ساله به طور متوسط ۲ دندان پوسیده دارد." وی افزوده لازم است که وزارت بهداشت برای هر گروه سنی برنامه اختصاصی دهان و دندان داشته باشد.

مرضیه وحید دستجردی، در پیامی به مناسبت دومین کنگره سلامت دهان و اپیدمیولوژی، همچنین با اشاره به بررسی اپیدمیولوژیک در سطح ایران افزود که این روند پوسیدگی دندان در بزرگسالی ادامه پیدا کرده و" افراد ۳۵ تا ۴۴ سال درگیر مشکلات دهان و دندان جدی شده و نیاز به درمان های پیچیده دندانپزشکی دارند. "

در همین حال رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت نیز در حاشیه این همایش اعلام کرده که کودکان شش تا ۱۲ ساله ایرانی تحت پوشش بیمه خدمات پزشکی درآمدند.

محمد حسین خوشنویسان با اشاره به اینکه این طرح بیمه در سال گذشته به تصویب رسیده است اضافه کرد که این مصوبه در سالجاری به تمام مراکز بهداشتی وزارت بهداشت برای تامین سلامت دندان های کودکان ابلاغ می شود.

این در حالی است که در سال ،۸۷ وعده بیمه خدمات دندان پزشکی از سوی وزیر رفاه داده شد که وزیر بهداشت نیز در سال ۸۸ آن را تکرار کرد و قرار بر این شد که خدمات دندان پزشکی برای اصلاح رویکرد مراجعات مردم به دندان پزشکی، تحت پوشش بیمه قرار گیرد. اما این وعده محقق نشد و وضعیت سلامت دهان و دندان بنا به گفته دکتر حسین حصاری، دبیر اجرایی کنگره سلامت دهان و دندان به وخامت گذاشته و سلامت مردم را تهدید می کند.

از سوی دیگر گران بودن هزینه های دندان پزشکی باعث کاهش مراجعات مردم به مطب های دندانپزشکی شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که "وعده تحت پوشش قرار گرفتن کودکان هم از جمله وعده های بی سرانجام است."

همچنین کمبود امکانات از دیگر مشکلات پیش رو افرادی است که نیاز به دندانپزشکی دارند.

رامون بائر، مشاور سازمان بهداشت جهانی در این کنگره اعلام کرد که برای هر ۱۱ هزار و ۱۰۰ ایرانی فقط یک دندانپزشک وجود دارد و بر خلاف کشورهای پیشرفته در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، شاهد افزایش شیوع بیماری های دهان و دندان هستند.

آقای بائر با اشاره به اینکه مسئله بهداشت دهان و دندان کودکان ایرانی در حوزه پوسیدگی در وضعیت بسیار شدیدی نیست به وضعیت افراد ۳۵ تا ۴۴ ساله پرداخت واظهار داشت "حداقل ۱۴ درصد این افراد مشکلات پوسیدگی دارند که این مسئله نگران کننده است. "

هدف از برگزاری دومین کنگره سلامت دهان و اپیدمیولوژی، آشنایی جامعه دندانپزشکی ایران با اهداف و ابعاد سلامت دهان و روشهای پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان عنوان شده است.




:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: